Smrt v temnotách je klasickou detektivkou bez zbytečného násilí

Smrt v temnotach
Britský spisovatel J. R. Ellis přichází na český trh s detektivkou Smrt v temnotách. Jedná se o první díl série Vraždy v Yorkshiru, která se nechává inspirovat klasičtějšími zástupci žánru jako John Dickson Carr nebo Clayton Rawson.

Na začátku celého příběhu jsme svědky objevení zavražděného muže Dava Atkinse, který si stačil za svůj život udělat spoustu nepřátel. Vypátrat pachatele tak nebude vůbec jednoduché. Oběť zločinu se navíc našla v odlehlé jeskyni, kam vede pouze několikahodinová cesta. Zkušený vrchní inspektor Jim Oldroyd se svým mladším kolegou Carterem (nováčkem z Londýna) tak mají před sebou hodně složité vyšetřování, navíc když je zdejší vesnická komunita plná tajemství a lží.

Musím se přiznat, že mám raději temnější detektivky či thrillery, v nichž se tvůrce nebojí použít i drsné detaily a máte na očích šíleného sadistického vraha. Nevím, co to o mě vypovídá. Jednou za čas se ovšem ke mně dostane i klasičtější zástupce detektivního žánru, kde jde o něco jiného než šokovat. A vlastně je to pro mě vždy příjemné zpestření.

V podobném duchu vystupuje i Smrt v temnotách. Děj se odehrává v prostředí maloměsta u Národního parku Yorkshire Dales na severu Anglie. Dočkáte se tedy místa, kde se každý zná s každým, což samozřejmě přináší i velkou spoustu drbů. Významnou roli v tomto případě ovšem hraje i speologie (jeskyňářství). Právě v jeskynním systému je totiž nalezen mrtvý a zdejší kraj je plný lidí, kteří se ho vydávají prozkoumat.

Sám autor říká, že se vyhýbá přehnaně brutálním scénám a raději klade důraz na lehký styl, prvky humoru a promyšlenou zápletku. I v této knize to rozhodně platí na 100 %. Těšit se můžete na spíše poklidnější průběh, který je o odhalování tajemství místních lidí. Právě ty totiž povedou k vyřešení celé vraždy.

Jedná se o první díl série, jenž v originále vyšel již v roce 2017. Máte tak v něm možnost poprvé poznat i ústřední postavy, zejména z policejního prostředí. Jsou vlastně vesměs sympatické a odhodlané všemi svými silami bojovat proti zločinu. Započne tu i jedna romantická linka, a zároveň se u dalších jedinců bude řešit jejich osobní život. Ale nebojte se, nejsou tu žádní detektivové alkoholici, násilníci apod.

Zápletka je dostatečně zamotaná, abyste měli menší šanci odhalit pachatele předčasně. Nejsou tu žádné vyloženě zvraty, ale budete až dokonce trnout napětím, kdo za tím vším stojí. Vzhledem k neoblíbenosti zavražděného to může být takřka kdokoliv.

Jedná se prostě o klasického poctivého zástupce detektivek, kterých už vlastně zase tolik nevychází. Mohou si ho s klidem přečíst i lidé, pro něž jsou potoky krve v literatuře něčím odporným a naopak hledají krásné prostředí a poctivou vyšetřovatelskou práci. Já jsem byl po dočtení s knihou rozhodně spokojen a už se těším na další pokračování. To by ostatně mělo vyjít ještě v letošním roce, takže se vám po této sérii nebude příliš dlouho stýskat.

Knihu Smrt v temnotách můžete zakoupit prostřednictvím nakladatelství Mystery Press.