Sirotčinec slečny Peregrinové se stěhuje do Ameriky

Mapa dni Kosmas 600x400
Na knižních pultech se pro některé trochu nečekaně objevilo čtvrté pokračování série Sirotčinec slečny Peregrinové s názvem Mapa dní. Tentokrát Ransom Riggs poslal podivné do Ameriky, kde budou poznávat pro ně téměř neznámý kontinent.

Původní trilogie byla úspěšně zakončena, přesto se autor nechce smířit s koncem světa podivných. Na první pohled to může trochu vypadat jako kalkul, ale mohli bychom mu to vyčítat? Vždyť my všichni máme z této knihy obrovskou radost.

Navíc se snaží nakladatelství i sám Riggs oddělit tuto knihu od předchozích dílů. Obálka má jinou barvu a působí tím poměrně odlišně od ostatních děl z této série. A samozřejmě je tu i příběh s novým prostředím. Tím se stala Amerika, bydliště Jacoba Portmana a bývalý domov jeho zesnulého dědečka.

Jacob se vrací na Floridu, aby se zde pokusil vést normální život. Vzhledem k jeho osobnosti se mu to příliš nedaří a brzy mu hrozí blázinec. Naštěstí ho zachrání jeho přátelé z party okolo slečny Peregrinové a tím ho opět vrátí do života plného dobrodružství, ale i nebezpečí. Navíc se Jacob dozvídá nové informace o Abeově životě, které budou hrát důležitou roli i v tom jeho.

Mapa dní se téměř po celou dobu odehrává v Americe, kde se musejí angličtí podivní trochu aklimatizovat. A nebudou to mít vůbec jednoduché. Od začátku čtenář sleduje jejich údiv nad moderním světem i zcela odlišnou mentalitou normálních. Zároveň se atmosféra posouvá z více fantastického prostředí do daleko realističtějšího. Příběh se díky tomu dostává do zcela jiné roviny.

Samozřejmě se setkáte s mnoha starými známými, včetně Bronwyn, Hugha, Millarda nebo Emmy. Poslední jmenovaná si prožívá románek s Jacobem, ale od začátku jsou patrné problémy spojené s její láskou k Abeovi. Vzájemné vztahy těchto tří lidí budou hrát pro děj důležitou roli. A vlastně celá kniha je protkána osobními poměry, rodinnou minulostí a mnoha emocemi.

Vedle toho se seznámíte s dalšími novými postavami. Samozřejmě i těmi negativními. Netvoři tentokrát zůstávají trochu v ústraní a čtenář se musí spokojit především s lidskými a podivnými padouchy. Jak už ovšem sami tušíte, dokážou být i oni neméně ďábelští.

Kulisy děje se poměrně rychle proměňují, stejně jako časové období. Díky smyčkám se čtenář posouvá zejména zpět do minulosti, ale pořád se pohybuje v klasickém americkém prostředí. U toho samozřejmě nemůžou chybět ani pořádné káry či téma rasismu, které autor velice šikovně nakousl.

Veskrze je kniha trochu poklidnější, ale rozhodně to neznamená, že by se nějak výrazně vlekla. Velice rychle se ocitnete ve známém kolotoči světa podivných, který vás nechá vystoupit až na poslední stránce. Dočkáte se i řady dramatických situací či zvratů vyrážejících dech. Partička okolo Jacoba totiž neustále dospívá, což se může pozitivně i negativně projevit na jejich činech.

Samozřejmostí jsou záhadné fotografie, bez kterých si už tuto sérii ani nedovedeme představit. Objevíte jich poměrně hodně a některé z nich jsou dokonce barevné. Je potom věc názoru každého čtenáře, jestli se mu budou líbit více než ty černobílé. Obě varianty si určitě najdou své fanoušky.

Mapa dní je vlastně takovým novým začátkem, který už je ovšem lety prověřený. Čerstvý příběh naší oblíbené partičky vás opět dostane a vykouzlí na vašem obličeji nejeden úsměv. Úžasný fotografický doprovod se postará o podporu vaší fantasie, která při čtení pojede na plné obrátky. Další pokračování už je prakticky jisté, takže rozhodně nezoufejte. Svět podivných se opět vrátí.

Odkaz na knihu na stránkách nakladatelství

1 thought on “Sirotčinec slečny Peregrinové se stěhuje do Ameriky

1. Já nevím, těšila jsem se, dokonce mě baví i načatá dějová linka, ikdyž už místy skutečně vypadá jako hodně na sílu konstruovaná. ALE!!! ALE!!!! Ten český překlad je tak humpolácký, že mi kazí celou knížku. Přes to se nepřenesu, jak bych se přenesla přes spoustu jiných problémů. V tomhle případě celou českou verzi zabil překlad a to mi nikdo nevymluví.