Přivítejte temnotu v hororu Kazatel

Kazatel
Honza Vojtíšek se konečně dočkal vydání svého debutového románu. Jeho Kazatel je rozhodně zajímavým hororovým dílem, které vás bude strašit během bezesných nocí. Vychází u nakladatelství Golden Dog.

Autor knihy patří mezi nejvýznamnější postavy hororového žánru v Čechách. Přestože se jedná o jeho románovou prvotinu, na svém kontě má již několik povídkových sbírek s názvy Z druhé strany, Útočiště a vedle toho i sestavení antologie Sešívance. Jeho příspěvky ovšem najdete i v řadě dalších děl. V minulosti se stal spoluorganizátorem HorrorConu a vydává elektronický hororový magazín Howard. Nyní se konečně může pochlubit i samostatným románem, který si on i jeho fanoušci už rozhodně zasloužili.

Kazatel se odehrává ve dvou časových rovinách. V jedné se vrátíte do minulosti a potkáte středověkého kněze Řehoře, který se na vesnici stará o své ovečky. A pak tu máme pohled na současnost, v níž hraje hlavní roli mladík Gaben. Ten rád chodí na tvrdou elektroniku (EBM), kde se lidé lehce výstředně oblékají. Má přítelkyni se dvěma dětmi, které ovšem nejsou jeho. Osudy dvou ústředních postav se nakonec protnou, aby mohli spojit své síly proti temnotě.

Hned na začátek musím uvést, že se rozhodně nejedná o mainstreamový titul. Česká hororová scéna je sama o sobě značně vyhraněnou kategorií, ke které se většinou dostane jen úzce zaměřená sorta lidí. A na Kazateli je to zčásti znát. Je totiž napsán stylem, který nemusí úplně každému sednout. Jestli jste ovšem fanoušci hororu a nebojíte se experimentovat, rozhodně byste to měli zkusit.

Honza Vojtíšek používá velice bohatý jazyk, nebojí se podrobných popisů a zevrubného seznámení s postavami. Díky tomu vás vtáhne do svého světa, se kterým vás dostatečně obeznámí. Pro někoho to může představovat trochu pomalejší rozjezd. Zlo a strašení probíhá v první části často pouze v náznacích, ale zase se dostatečně sžijete s celým prostředím.

Atmosféra středověké vesnice je rovněž velice dobře vylíčena a působivě prezentuje danou dobu. Přesto mě o něco více bavila současná dějová linie, kde se ocitne i na extrémní elektronické scéně a je tu daleko více akčních momentů. Postupně se přidává násilí a temné síly se dostávají na povrch.

Příběh ovšem rozhodně není pouze o krvi, vraždění a strachu. Tvůrce se snaží především vykreslit atmosféru jednotlivých scén ze současnosti i minulosti a do nich vložit občasné okamžiky děsu. Určitě se nebudete bát od začátku až do konce, zvláště první část je poměrně klidná. Strach přichází až ve chvílích, kdy to opravdu nečekáte a najednou vás pošle do kolen.

Dočkáte se i několika erotičtějších scén, což se k tomuto žánru podle mě prostě hodí a výrazně ho to osvěžuje. Na druhou stranu z toho autor neudělal žádné porno, což je také dobře. I láska kupodivu dostane svůj prostor. Gaben je zamilovaný do své přítelkyně a nenechá se svézt ani mládím a sexuálním napětím. Jedná se o takové světlo v temnotě, která jinak celý román zahaluje.

Závěr podstatně zrychlí tempo příběhu a poskytne o něco více dramatických a akčních momentů. Z mého pohledu je akorát trochu uspěchaný, ale autor zřejmě nechtěl knihu zbytečně protahovat. Rozhodně se v něm můžete těšit na trochu brutálnější momenty, ale zase jich je tak akorát. Nic se nesmí přehánět.

Kazatel rozhodně není špatnou hororovou knihou a své fanoušky si určitě najde. Vlastně docela pasuje do poměrně rozjeté české scény a dokazuje, že Honza Vojtíšek už dávno není žádným začínajícím spisovatelem. Dokáže vybudovat děsivou atmosféru, ale nebojí se ani okamžiků z běžného života. Prostě komplexní román, který má navíc velice pěknou obálku. Good job.