Pár zbytků pro krysy a pár povídek pro fanoušky hororu i fantastiky

concrete g2b5f2b5d6 1280
Jiří Sivok se dočkal vydání již druhé knihy pod žánrovým nakladatelstvím Golden Dog. Po hororové lahůdce Smrt bývá nehezká tentokrát nabízejí sbírku povídek s názvem Pár zbytků pro krysy. A dostatečně vás naláká už ta potvůrka na obálce.

Předem je nutno podotknout, že se vždy nejedná o zcela nové texty. Často jsou tu zástupci starší tvorby, kteří vyšli v jiných sbornících či časopisech. Důkladněji se o tom sám tvůrce rozepisuje v závěrečné části pojmenované Autor se vykecává.

Celkem tu najdete 17 kratších či o něco málo delších textů, které se pohybují napříč několika žánry. Rozhodně tedy nečekejte pouze čistě hororové příspěvky. Nechybí ani sci-fi nebo více fantasy povídky.

Nebudu lhát, nelíbilo se mi úplně všechno. V tom je právě kouzlo povídkových sbírek. Svého favorita si v nich najde skoro každý, přestože obsahují různorodé texty. Stejně jako v tomto případě. Právě rozličnost textů nejen žánrová, ale i tematická je rozhodně i v tomto případě.

Osobně mě tolik nezaujali scifárny, ale je to tím, že mě tenhle žánr prostě moc nebere. Raději se pohybuji po zemi s příšerami či jinými fantastickými tvory než ve vesmíru. Ani hned úvodní Záchvěvy a temné vody jsem příliš nepřišel na chuť, proto ji nebudu hodnotit. Naštěstí už od druhého textu se atraktivita z mého pohledu zvyšuje a díky tomu pro mě začíná (často mrazivá) zábava ze čtení.

Temná fantasy Nekronaut vás vezme do světa smrti a uvidíte v ní doslova kšeftování s mrtvými. Navíc tu jde o děti, takže porce hrůzy je rozhodně dostatečná.

Maximální porci zajímavosti pro mě má hned následující Knihomol. Hlavní roli v něm hraje kultovní český spisovatel Jirka Kulhánek, respektive jeho kniha Noční klub. Co když byste ji náhodou objevili v krabici před antikvariátem? Marek ji po krátké úvaze ukradl, ale doma ho čekalo nepříjemné překvapení. Zažije si totiž akční scény na vlastní kůži. Skvělá záležitost.

Najdete tu i několik poměrně krátkých textů. Lehce bizarní hokejovou Před poslední třetinou nerozhodně, kde se setkáte i se skutečnými osobnostmi, jejichž jména se dočkala drobnějších změn. A i ten hokej je vlastně tak trochu jinej. Zkuste mě pochopit, drahá slečno vám zase představí jednoho sběratele, jehož sbírka je trochu morbidnější. Hodně zajímavá je i Náhrada, v níž pojem domácí mazlíček dostává trochu jiný význam. Jedná se vlastně částečně i o text k zamyšlení. Jak by to mohlo dopadnout, kdyby se svět trochu zvrhnul?

Hodně na mě zapůsobil i Hněv mothereye, který si pohrává s náměty spravedlnosti a pomsty. Kdyby vám někdo zabil blízkého, nechali byste pachatele zavřít do vězení nebo se na něm radši vyřádili, kdyby byla ta možnost? Opět vás text donutí k zahloubání nad tím, jak byste se v daném případě zachovali vy. Pro mě jedna z nejatraktivnějších záležitostí.

Jen víra vás vezme do vězení, kde Emil potkal více než jen kriminálníky. Příběh se odehrává ve dvou časových rovinách, je poměrně zajímavě postavený, a přestože je docela drsný, nabízí i naději v podobě vyššího dobra.

Nechci tu popisovat úplně všechny části, toliko jako ukázka toho, na co se můžete těšit. Najdete tu dostatek násilí, napětí, zrůdností, ale i moderních vychytávek nebo nadpřirozených bytostí. Jirka Sivok píše dostatečně poutavě, umí čtenáře vystrašit, někdy možná i pobavit? Jeho cílem není vás bezprostředně polít mnoha litry krve, ale spíše vyděsit či šokovat trochu netradičním způsobem. I když nějaké ty utrhané údy tady jsou.

Potěšila mě zejména různorodost textů, díky čemuž neztratíte ani chvíli pozornost. Když vás něco nezaujme, můžete to přeskočit a v další části se dostanete do zcela jiné říše morbidu. Na videích působí autor jako velice sympatický muž a normální tatínek, ale ve svých povídkách se vydává do světů, kam se nechceme dostat ani v těch nejhorších nočních můrách.

Knihu můžete zakoupit na stránkách nakladatelství Golden Dog.