Malej NY – Přemysl Krejčík

Malej NY
Thriller o českým hip-hopu u nás asi ještě nikdo nenapsal. Přemysl Krejčík se rozhodl být tím prvním a v knize Malej NY přináší opravdu originální, zábavný i poučný počin. Vychází u nakladatelství Host.

Velká část čtenářů se asi zeptá: Proč Malej NY, když má kniha pojednávat o českým hip-hopu? Odehrává se totiž v Nymburce, který začíná stejnými písmeny jako známější americké velkoměsto. Hlavními hrdiny jsou hiphopeři s pořádnými kšilty a volnými triky, kteří se nebojí pořádně zahulit nebo si dát několik pivek.

Když navíc máte hiphopovou kapelu, tak jste prostě frajer a letí na vás nejedna sexy bitches. Ovšem někdy se to může pěkně pokazit jako v případě Vládi alias Dextera. Umřeli mu kamarádi i jeho bývalá přítelkyně, a navíc ho minulost nechce opustit. Vrací se v podobě neznámého vyhrožovatele, díky kterému se bojí nejen o vlastní život. Přišel čas bejt pořádnej gangsta a všechno vyřešit.

Malej NY se pohybuje hned v několika rovinách. Zejména v druhé půli nabízí poměrně slušnou thrillerovou zápletku s kapkou detektivního vyšetřování, při které nebudou nouze o pořádné nebezpečí. Celý děj je ovšem daleko složitější. Autor na začátku knihy posílá hlavní postavu k psychiatrovi, jenž se z něj snaží dostat vzpomínky z jeho pubertálních let. Díky tomu se zejména první část věnuje hodně minulosti, která je často daleko vtipnější než přítomnost.

Samotná thrillerová zápletka vlastně bude pro mnohé hrát spíše vedlejší roli. Přesto rozhodně není špatná a je vidět, že tvůrce má již s detektivním žánrem zkušenosti. Spolupodílel se totiž na knize Šest nevinných.

Hiphopová tématika je pro celý román stěžejní a vytváří kostru veškerého děje. Myslím si, že fanoušci tohoto žánru budou určitě nadšeni. Můžete se těšit na patřičný slang, odpovídající oblečení, a především časté odkazy na existující i někdejší formace. Kniha by se s klidem dala označit podtitulem příručka pro správného hiphopera. Navíc nezůstává jen u názvů, autor se nebojí jít hlouběji a vlastně servíruje téměř kompletní historii žánru od počátků až po současné rapery jako je Marpo. Ano, i on se v samotném příběhu ukáže. Vedle něj jsou v knize jmenováni třeba PSH, Prago Union, Bow Wawe, Divokej západ nebo Řezník.

Jednotlivé songy nejsou zmíněné jen v textu. Často se objevují i samostatně na boku stránky a celý výpis je zveřejněn na úplném konci. Na Youtube je už dokonce vytvořený i playlist, který si můžete poslechnout zde.

Láska sice hraje v celém ději poměrně důležitou roli, ale přesto nečekejte žádnou červenou knihovnu. Pro tuhle generaci je důležitější si užít. Jejich život by jednoznačně vystihovalo heslo Sex, Drugs and hip-hop.

V roli negativních postav se v příběhu objeví náckové a trochu parodoxně rovněž jejich konkurenti punkáči. Obě tyto skupiny totiž stojí proti kšiltovkářům, kteří s nimi mají časté problémy a rvačky. Trochu mě to překvapilo, protože jsem se sám dříve pohyboval mezi punkery a žádnou nenávist proti hiphoperům jsem na této scéně nepocítil. Těžko říct, nakolik se v tomto případě nechal Přemysl Krejčík ovlivnit vlastními zážitky.

Sám autor totiž působí na hudební scéně a k popisovanému stylu měl zejména dříve velice blízko. Nechci tím říct, že se jedná o jeho autobiografii, ale zároveň se kniha určitě nechala zčásti inspirovat jeho životem.

Musím říct, že po přečtení této knihy, jsem pocítil opravdový smutek z toho, že nic podobného si zase dlouho nepřečtu. Naštěstí mi autor udělal hned záhy radost, protože do budoucna chystá další thriller podobného zaměření.

Tohle originální dílo by mohlo zaujmout i nečtenáře z hiphopové komunity a rozšířit tak počty knihomolů o řady dalších. Takže se do ní koukej pustit, bro.