Detektivka z prostředí holých lebek

abstract 1850424 1280
Kniha s názvem Pech je detektivkou Kláry Aycox, v níž se policista Oliver Pech vydává po stopách záhadných vrahů. Jedná se o autorčin debut, který je velice zajímavým vstupem do světa literatury.

Celá více než pětiset stránková kniha je rozdělená na tři části. Každá z nich je přitom samostatným případem, které spojuje osobnost vyšetřovatele Olivera Pecha, ale i námět pravicového extremismu (případně fotbalového chuligánství). Nevím, proč se autorka rozhodla vložit do knihy právě motivy neonacismu či skinheads, ale rozhodně se jedná o hodně zajímavé zpestření.

Jak už jsem se zmínil, najdete tu hned tři případy. Každý z nich se odehrává v jiném městě a nabízí i nové postavy. Ocitnete se v prostředí nočních klubů, školního zařízení, ale i přímo v jádru místní neonacistické organizace. Autorce se podařilo velice dobře popsat atmosféru mezi holými lebkami a určitě si toto prostředí minimálně trochu nastudovala.

V rámci celé knihy mi přišlo, že vlastně není tolik důležité, kdo je pachatelem samotných vražd. Daleko více mi pro mne bylo zajímavé vyšetřování, infiltrace mezi pravicové extremisty, ale i osobní život hlavního hrdiny. Policista Oliver Pech má na jednu stranu postavený charakter na smyslu pro spravedlnost, ale zároveň neváhá ani překročit některé zákonné hranice. Je tak trochu holkař a během celého příběhu mu postelí projde hned několik dívek.

Autorka se při vyprávění rozhodla používat i hovorovou mluvu, což vytváří daleko uvolněnější atmosféru. Postavy vám brzy zalézají pod kůži, některé si oblíbíte, jiné vám budou pít krev. Ve většině případů tu najdete mladší jedince, čemuž je přizpůsoben i slovník a celková nálada.

Zajímavý je i způsob zpracování, kterým je celá kniha napsána. Poměrně často se totiž mění vyprávějící. Vedle samotných policistů se ho chopí i některé vedlejší postavy a čtenáři tak mají možnost sledovat dění z mnoha pohledů a úhlů.

Případy jsou jinak poměrně napínavé, ale jak už jsem se zmínil, odhalení pachatelů mi nějak nepřinášelo uspokojení. V tomto případě to však nemyslím negativně, protože díky skvělým předcházejícím částem mi to nevadilo. Nějaké významnější zvraty se vlastně po většinu knihy nekonají. Až na konci. Poslední kapitola mě opravdu dostala. Začíná totiž větou, kterou nebudete čekat a možná jí ani neuvěříte. Navíc je napsána tak strohým způsobem, že vyznívá skoro až cynicky.

Pech je rozhodně velice zajímavou a na české poměry docela netradiční detektivkou. Využívá zajímavé prostředí pravicového extremismu, přináší přitažlivou zápletku i postavy, neváhá se zaobírat i soukromím ústřední postavy, a nakonec vás překvapí nečekaným závěrem.

Autorka Klára Aycox se rozhodla napsat poměrně dlouhý debut, který je však rozdělen na tři téměř samostatné části. Díky tomu v něm nenajdete příliš mnoho hluchých míst a čtení vás bude bavit od začátku do konce. Rozhodně se jedná o čerstvý vítr na poli domácí detektivky a jsem velice zvědavý, jakým směrem se tvůrkyně vydá do budoucna.

Knihu můžete zakoupit v e-shopu nakladatelství Host