Dcery čarodějného vrchu – Mary Sharratt

celtic woman 1880944 1280
Britská spisovatelka Mary Sharratt se rozhodla prostřednictvím svého románu Dcery čarodějného vrchu přiblížit jednu temnou část historie lidstva – pronásledování a vraždění domnělých čarodějnic. Vydalo nakladatelství Jota.

Jedná se o velice zajímavý příběh, který je navíc založen na skutečných událostech. Stejně jako třeba hrůzy za druhé světové války si dnešní generace lidí jen těžko dokáže představit, jak se podobné skutky mohly vůbec stát. Čarodějnické procesy se odehrávaly po několik století, rozhodně se tedy nejednalo o ojedinělý jev. V našich končinách můžete znát zejména ty na losinském panství. Neminuli ovšem ani Británii, jak se můžete dočíst právě v této knize.

Autorka se rozhodla zpracovat jeden z reálných příběhů románovou formou. Přestože se zakládá na skutečných událostech, některé drobnosti v něm byly lehce pozměněny. Hlavní roli sehrála jedna rodina žijící v britském kraji Pendle Forest. Její nejstarší členka Bess Southernsová pomáhá pomocí bylin zvířatům i lidem. Podobné věci ovšem nebyli v tehdejší době běžné, proto je její umění vykládáno jako určitá čarodějná moc.

První kapitolu vypráví právě Bess. Jedná se o pohled na velice chudou rodinu, která téměř nemá co jíst. Její členové si musejí vypomáhat žebrotou, a proto je pro ně výdělek za léčitelství opravdovou spásou. Čtenář má možnost poznat poměry tehdejší doby a nahlédnout do soukromí lidí nemajetných či bohatých. Důležitou součástí je samozřejmě i seznamování se s tzv. čarodějnou mocí, kterou vypravěčka disponuje.

Další tři kapitoly už jsou z pohledu její vnučky Alizon Device. Styl vyprávění se díky tomu lehce mění a dostává mladistvější tvář. Máte možnost sledovat dění prostřednictvím dívky, která po babičce sdělila její umění, ale povětšinou se ho zříká. Samozřejmě se v příběhu nadále vyskytuje i Bess, ale hodně prostoru dostávají i další lidé.

Postav je v celé knize poměrně velké množství a působí velice rozmanitě. Najdete tu staré i mladé, bohaté i chudé, a dokonce jednoho chlapce se slabší myslí. Objevuje se láska, přátelství, ale i nenávist. Někteří se v celém povídání jen mihnou, jiní získají dříve či později důležitější význam.

Dcery čarodějného vrchu
Dcery čarodějného vrchu

Situace se výrazně proměňuje, když jsou členové rodiny okolo Bess Southernsové obviněni z čarodějnictví a musejí putovat do svého budoucího vězení v Lancasteru. Příběh tím dostává daleko temnější tvář. Nechybí zde utrpení, mučení a posléze i strach ze smrti. A to všechno jen proto, aby jeden člověk mohl mít větší moc.

Většina čarodějnických procesů byla jen o tom, že se určitý jedinec rozhodl získat bohatství jiných nebo posílit svůj vlastní vliv. Nejinak tomu bylo i v tomto případě. Obvinění byly vykonstruovanou snůškou lží a přiznání získána pomocí násilí. Díky tomu během řady let zemřelo velké množství lidí a tato kniha vám dává příklad, jak k celým procesům vůbec docházelo. Řada lidí navíc v minulosti opravdu věřila na čarodějnice, pekelné démony a další bytosti. I proto se dala daleko snáze jejich mysl zmanipulovat a mohli vznikat podobné události a zločiny.

Kniha toho ovšem nabízí ještě daleko více. Především se totiž jedná o román, takže se v něm můžete dočíst o žití tehdejších lidí, které bylo podstatně jiné než u dnešního obyvatelstva. Nechybějí ani drobné denní radosti a starosti. Zajímavostí je určitě i fakt, že děj se odehrává v rámci několika desetiletí. Díky tomu se stane, že mladá Alizon Device přemýšlí o událostech minulých, které jsme mohli začít prostřednictvím vyprávění její babičky Bess.

Dcery čarodějného vrchu jsou poměrně smutným příběhem. Nabízejí pohled na utrpení lidí, které jim způsobili jiní nebo někdy i oni sami. Rozhodně jsou ovšem i vyprávěním o lidském životě, jenž může být někdy opravdu chatrný. Nabádají tak k tomu, abychom si užívali každého okamžiku, vážili si přátel i rodiny a nezapomínali na to, že kolo osudu se může kdykoliv začít otáčet opačným směrem.