Džiddú Krišnamúrti – Co děláte se svým životem?

IMG 20210317 151440

Zajímavá kniha, která je nádherně zpracovaná na poctivém papíře, s kvalitní vazbou a příjemnou papírovou patinou, která dává tušit, že podobně poctivý bude i obsah. A já bych řekla, že i nadčasový. Autorovi šlo o to, aby nám předal to, co sám považuje za moudré přistoupení k životu, lidem, záležitostem, které nejčastěji v životě řešíme. A milý čtenáři, přeber si je po svém – tvým úkolem je pouze to nalézt sám sebe v tom všem. Tisíce cest, žádná není jednoznačně správná, ani špatná – celá filozofie mi přišla podobná tomu, vyzkoušejte si v praxi to, co se všude možně hlásá a to, co vám bude fungovat, přijměte za své. Možná to i předávejte dál, chcete-li, ale lidé si to zase musí vyzkoušet a někomu to bude fungovat, jinému ne. A je to tak správně.

Vyzobávejte rozinky z moudrostí, kterých je plný svět.

A vnímejte, nasávejte, zkoušejte – v podstatě žijte.

A třeba i meditujte, ostatně meditaci tu je věnována jedna část knihy a já vybírám ukázku z textu, která je pro mne revoluční. Přijít na kloub LENOSTI je nesmírně jednoduché!

Meditace nestojí stranou každodenního života

Proč je člověk líný? Pravděpodobně se přejídá, příliš pracu­je, příliš chodí, příliš mluví, dělá příliš mnoho věcí, a tak když se ráno vzbudí, tělu se přirozeně nic nechce. Jelikož jste předchozí den nestrávili inteligentním způsobem, tělo je nazítří unavené. A trestat ho a cepovat nikam nevede. Zatímco když jste během hovoru pozorní, když jste pozor­ní při práci, když dokážete udržet plnou pozornost byť jen pět minut v kuse, už to bohatě stačí. Buďte pozorní, když jíte, nehltejte a necpěte se vším možným naráz. Uvidíte, že zanedlouho si vaše tělo vypěstuje vlastní inteligenci. Nemusíte ho k tomu nutit – inteligence se v něm sama roz­vine a napoví mu, kdy má vstát a kdy nemusí. Začnete zjiš­ťovat, že člověk může chodit do práce a vést každodenní život, aniž by se sebou musel pořád bojovat, protože ne­plýtvá energií, ale vždy ji naplno využívá – a to je meditace.

Podobných pojednání tu je ke každé oblasti několik, každá moudrost je opravdu k zamyšlení a rozjímání. A některá (vlastně snad veškerá) pojednání do kamene tesat.

To dělá z této knihy vhodnou knížku na dovolenou, na místa, na nichž chcete strávit nějaký čas sami. Dvě stě sedmdesát stran bude dobrým společníkem. Pročíst si ji můžeme hezky popořadě, tehdy jako by se celý svět slil v jedno velké dobré slovo a pocit ochrany, zapůsobilo to na mne jako příjemné pohlazení, kdy vím, že vždycky všude najdu odpovědi, které hledám, stačí se jen dívat a nebát se sebe samé. Nebo ji můžeme používat pro knižní mlsání, náhodné otvírání a tady bych se ani moc nedivila, kdyby občas to celé působilo jako malý věštecký obsah a intuice nás navedla přesně tam, kam potřebujeme jít. O čem potřebujeme přemýšlet. Co malého, ale tak důležitého, nám má dojít.

O autorovi: Džiddú Krišnamúrti (1895 – 1986) se narodil indickým rodičům v Madanapalle, malém městě na jihu Indie, vzdělání získal v Anglii a později přednášel po celém světě. Odmítal příslušnost k jakékoliv kastě, národnosti či vyznání a nehlásil se k žádné tradici. Skoro šedesát let křižoval svět, setkal se i s významnými vědci, psychology, náboženskými vůdci a profesory na univerzitách – lidé se sjížděli na jeho promluvy, četli jeho knihy. Ústřední téma jeho knih je odvrhnutí duchovních i psychologických dogmat, autorit, a to včetně kultu jeho samotného. Hlásal, že člověk se od strachu, dogmat a naučených vzorců osvobodí jen upřímným poznáním sebe samého. V češtině vyšlo 12 jeho knih.

Knihu vydalo nakladatelství Alferia, https://www.alferia.cz/co-delate-se-svym-zivotem-11723/