Bastard – poslední dílo českého vikingského barda

Bastard
Poslední dokončená kniha barda fantasy Jaroslava Mosteckého se pyšní názvem Bastard. Ve strhujícím historickém románu vás vezme na pouť mezi Kelty, Franky a Vikingy. A bude to hodně vratká plavba plná nebezpečí.

Vynikající spisovatel, jeden z těch, kteří se zasloužili o rozvoj fantastiky v Čechách v devadesátých letech, a především autor dnes už legendární ságy Vlčí věk o vikingských bojovnících. To byl Jaroslav Mostecký. V roce 2020 bohužel po nemoci předčasně umírá, přestože ještě mohl literárnímu světu dodat mnoho zajímavých knih. Zbyla jen ta poslední. S jednoduchým a úderným názvem Bastard.

Čtenáři se v ní ocitnout na počátku 9. století, kdy keltští obyvatelé touží po nezávislosti, Francká říše v čele s Karlem Velikým chce mít pod palcem celý svět a do toho jsou tu ještě hrdí Vikingové nebo Sasové.

U bretaňského pobřeží na území zeměpána Judaëla se vyloďují franští vojáci a svádějí boj s vikingy. Judaëlův levoboček Yannig schovávající se ve skalách tuto šarvátku vidí a musí varovat ostatní. Brzy mu ovšem bude hrozit nebezpečí z mnoha stran, dokonce i od těch nejbližších. Jednoho dne má usednout na otcův trůn. Jestli se toho ovšem dožije. O zdraví přítomných navíc usilují nejen živí, ale i pradávné zlo čekající na svou příležitost.

Připravte se na další parádní román tohoto autora, kterého fanouškům domácí fantastiky asi nemusím příliš představovat. Na stránkách této knihy se svádějí tuhé boje, nechybějí intriky a neustálá touha po moci z mnoha stran. Naštěstí ovšem nechybějí ani pojmy jako jsou přátelství či láska, jenž přecijen dodávají tomuto temnému období trochu světla.

Ústředním hrdinou je již zmiňovaný nemanželský syn zeměpána Judaëla jménem Yannig. Je to sice chlapec, ale brzy bude muset pochopit, že mu nezbývá než předčasně dospět. Je to poměrně sympaťák, vlastně nevinnost sama, i když trochu rošťák. Od začátku mu budete fandit, protože se dokáže postavit za své nejbližší a má velké srdce.

Postav je ovšem v této knize poměrně hodně. Většina z nich se jen těžko dá řadit mezi klasické klaďasy. Doba tomu prostě nenapomáhala, zabít občas musel skoro každý. Jak už jsme napověděli setkáte se se zástupci hned několika národů. Značnou roli hrají Keltové a Frankové. Vikingové tu tentokrát rozjíždějí vlastně tak trochu vedlejší příběh. Přesto vás při čtení o nich přepadnou vzpomínky na onu slavnou Mosteckého ságu.

Zápletka je veskrze napínavá, plná násilí a různých bojůvek. Jestliže tedy máte rádi, když o sebe narážejí meče, až od nich lítají jiskry, určitě to bude něco pro vás. Můžeme asi prozradit, že řada ze zdejších postav zemře, jak už tomu tak v podobných titulech bývá. Zvítězí nakonec dobro nad zlem? No tohle není zrovna pohádka a určit kdo je ono dobro a kdo zlo není vůbec jednoduché.

Nechybí ani drobná porce nadpřirozena, při níž vám chvílemi poběží mráz po zádech. Ubránit se s mečem živým totiž může téměř každý, ale boj s mrtvými je o poznání složitější. Zdejší zlo z minulosti se začíná probouzet a ohrožuje především nejbližší Yanniga. Díky kombinaci s krveprolitími mezi živými se atmosféra v této zemi stává dosti pochmurnou a temnou.

Samozřejmě se dočkáte i velkého vyvrcholení, kdy nebude nouze o dramatické momenty. Po dočtení ve vás zůstane na jednu stranu pocit uspokojení z velice kvalitního čtiva. Zároveň ovšem převládne i smutek, protože od tohoto mistra si již nikdy nic nového nepřečteme. Trůní totiž ve Valhalle a dopřává si tam pořádný džbán medoviny.

Jaroslav Mostecký opustil tento svět 13. prosince 2020. Čest jeho památce.

Knihu Bastard si můžete zakoupit prostřednictvím stránek nakladatelství Mystery Press.