Lisey a její příběh – Stephen King

dark clouds 228883 1280
Nakladatelství Beta se v letošním roce rozhodlo znovuvydat opravdu velké množství knih svého dvorního autora Stephena Kinga. Jednou z nich je i méně známý román Lisey a její příběh. Navazuje na Kingovu klasiku nebo svědčí o tom, že autor už ztrácí šťávu?

Otázka v úvodu vás napadne poté, co si přečtete hodnocení knihy samotnými čtenáři. Jejich názory totiž rozhodně nejsou vždy pozitivní. Polovina z nich knihu opěvuje a vyhlašuje ji za svou srdcovku, zatímco ta druhá ji zatracuje a někdy nazývá až odpadem. Jedná se o pomatené jedince, kteří pořádně neznají mistra hororu Stephena Kinga?

Samozřejmě zde nechceme nikoho urážet, každý čtenář si může udělat svůj vlastní názor. Pravdou je, že doba Kingovy klasiky je už dávno pryč a jeho pozdější knihy často postrádají kouzlo těch, které napsal ve svých nejlepších spisovatelských letech. I přesto má tento fenomenální autor stále co nabídnout a dokazuje to i v knize Lisey a její příběh, která v originále vyšla už roku 2004.

Hlavní hrdinkou je Lisey, manželka populárního spisovatele, který už je bohužel po smrti. I po dvou letech je pro vdovu někdy těžké vyrovnat se s jeho smrtí a osamělostí. Rozhodne se však, že konečně nadešel čas vyklidit jeho pracovnu a posunout se tak trochu dál. Při této činnosti se jí však rychle vracejí vzpomínky, které nemusí být vždy úplně šťastné. Navíc se na scéně objevuje šílený spisovatelův fanoušek, který jí začne velice znepříjemňovat život. Dokáže se Lisey vypořádat s ním i s minulostí, a navíc se nezbláznit ze svých někdy potrhlých sester?

První část knihy rozhodně nepatří k těm nejčtivějším. Příběh se začíná rozjíždět trochu pomaleji, ale nenechte se tím odradit. Autor si postupně připravuje atmosféru na svou hororovou zápletku, která ovšem tentokrát není tolik dominantní. Dílo je velkou směskou žánrů od společenského románu pro ženy až po horor a k tomu nechybí ani občasná porce slušné zábavy.

lisey a jeji pribeh 9788075931276.280299474.1564447189

Hlavní hrdinka a její sestry jsou sice už postarší ženské, ale přesto se někdy dokážou chovat jako puberťačky. V ději nechybí ani řada sexuálních narážek či vtípků. Lisey dokáže být občas trochu plačtivá a nemusí být úplně všem sympatická, ale nakonec mě vlastně její postava bavila. Postupně totiž získává sílu bojovat se svým osudem a poprat se násilníkem i smrtí.

Román se z části odehrává v přítomnosti, ale ještě důležitější je pro zápletku minulost. A vlastně je i daleko zajímavější. Pomocí Liseyných vzpomínek se dozvídáte o nelehkém dětství jejího manžela, které významně ovlivní i celou budoucnost. Přeskakování v čase je chvílemi opravdu zběsilé a musíte si dávat pozor, abyste se ve vyprávění neztratily.

Hororová a nadpřirozená část se nejprve tváří poměrně nenápadně. Vlastně jsem si chvílemi nebyl jist, jestli se to celé neodehrává pouze v myšlenkách ústřední postavy. Nakonec se ovšem vše rozlouskne a autor vás přivede na správnou cestu do říše plné monster, zmatených duší, ale i krásných míst.

Lisey a její příběh rozhodně není špatná kniha. Chvílemi je sice až příliš zamotaná a vyžaduje neustálou pozornost, ale nakonec se vám všechny nitky pospojují dohromady. Zajímavá je rozhodně i rozmanitost žánrů, které můžeme při čtení objevit. I těch děsuplných chvilek se nakonec dočkáte, takže se nemusíte úplně bát, že by mistr hororu přišel o chuť vás postrašit.

První vydání této knihy je navíc velice těžko sehnatelné. Při troše štěstí ho můžete koupit za nekřesťanské peníze. I proto jsme velice rádi, že nakladatelství Beta dává příležitost všem fanouškům Stephena Kinga, aby si přečetli i jeho méně známé romány a nemuseli přitom utratit všechny své úspory. Takže děkujeme.